fbpx

Jak Wydać Książkę?

Wydanie książki wiąże się z wieloma problemami, które Cię napotkają. Postaram się wyjaśnić Tobie kilka kwestii oraz pokażę na co musisz zwrócić uwagę. A przede wszystkim przedstawię kilka ścieżek rozwoju dla początkujących poetów i pisarzy.

 

Istnieją trzy główne sposoby wydania książki:

  1. Wydanie książki przez wydawnictwo.
  2. Zlecenie wydania.
  3. Wydanie na własną rękę.

1. Wydanie książki przez wydawnictwo

Dla większości autorów ten sposób wydania ksiażki jest spełnieniem marzeń. W tym wypadku to wydawca ponosi wszystkie koszty związane z twoją książką. Jest to między innymi: (oprawa, wygląd wnętrza, skład, korekta i przede wszystkim druk). Dostajesz za to mały procent nieprzekraczający do 10% wartości książki, która jest na okładce. Znani i bardzo chłonni pisarze mogą liczyć do 15%. Nie znam nikogo w Polsce, kto by zarabiał w ten sposób więcej.

Dodatkowo wydawca ponosi wszelkie koszty związane z promocją Twojej książki ale nie tylko ona zyskuje ale również przy okazji twoje Imię i Nazwisko.

Teraz wracamy na ziemię. Przy tym sposobie wydania musisz pamiętać, że nie tylko Ty chcesz wydać książkę. Jeżeli chciałbyś wydać w takim systemie tomik poezji.
Musisz wiedzieć, że udaje się to jednej osobie na rok!
– Dlaczego tak jest?
Tacy wydawcy wolą sprawdzonych autorów. Tu pokuszę się o krytykę i o stwierdzenie, że są jak zamknięte sardynki w puszce. Boją się powiewu świeżości i nowego nurtu w literaturze. Zagraniczne wydawnictwa nie mają z tym problemu… A jestem przekonany że mielibyśmy dziś dużo więcej znanych poetów wyrastających po za swoją epokę większych i bardziej znanych, niż Juliusz Słowacki czy Cyprian Kamil Norwid.

Przejdźmy zatem do podsumowania.

 

Zalety:

  • Brak ponoszonych kosztów przez autora.
  • Znikoma ilość czasu poświęcona w czasie procesu realizacji książki.
  • Stworzenie strategii promocji książki przez wydawnictwo.
  • Wzrost popularności twojego Imienia i Nazwiska.

 

Wady:

  • Zmniejszona ingerencja autora we własną publikację.
  • Brak decyzyjności co do reklamy książki.
  • Małe zyski.
  • Znikoma szansa na wydanie.
  • Brak możliwości sprawdzenia rzeczywistej ilości sprzedaży książek.

 

Czas realizacji: Należy do wydawcy, to on decyduje kiedy Twoja publikacja pojawi się na rynku. czas przybliżony ~ od 6 miesięczny do 1 roku.

2. Zlecenie Wydania

Są wydawcy, a nawet drukarnie, które oferują wydanie książek i mogą wydać również twoją. Oczywiście za odpowiednią marżą dla siebie i jeżeli pokryjesz wszystkie koszty z tym związane. Oni zajmą się min.: oprawą, grafiką, zdjęciami, składem, korektą i drukiem.

Niektórzy oferują również dystrybucję za dodatkową prowizją od sprzedanych egzemplarzy. Jest to związane z magazynowaniem książek w dystrybucji, za którą pobierają opłatę hurtownicy. Jak pewnie zauważyłeś łańcuszek kosztów rośnie, a książka nawet jeszcze nie trafiła do końcowego klienta zainteresowanego Twoją książką.
W tym systemie możesz zarobić do 40% ceny na okładce.

 

Zalety:

  • Wpływ na ostateczny wygląd książki.
  • Średni zysk.
  • Kontrola nad własną publikacją.

 

Wady:

  • Wysoki koszt wydania książki
  • Brak możliwości sprawdzenia rzeczywistej ilości sprzedaży książek.
  • Poniesienie kosztów na reklamę
  • Duża ilość czasu poświęcona w czasie procesu realizacji książki

 

Czas realizacji: Ty decydujesz o premierze publikacji. Jednak ten model potrzebuje minimum trzech miesięcy na przygotowanie książki.

3. Wydanie na własną rękę.

Ten proces jest najtrudniejszy, bo o wszystko musisz zadbać Ty!
Znaleźć okładkę dla swojej książki i wykupić lub nabyć prawa autorskie do grafiki czy zdjęcia, zazwyczaj jest to koszt do kilkuset złotych. Następnie sam musisz wyjustować tekst oraz dodać grafiki/ zdjęcia do środka książki, jeżeli grafiki są Twoje kosztów nie ponosisz, jeżeli ktoś inny ma prawa do zdjęć to kolejny wydatek z którym się zmierzysz. Później musisz znaleźć drukarnie, która nam wydrukuje książki za opłatą. Musisz znaleźć dystrybutorów, którzy będą chcieli twoją książkę mieć u siebie, a to oznacza również w księgarniach. Dodatkowo możesz stworzyć stronę www, aby również bezpośrednio sprzedawać. I oczywiście pasowałoby zrobić jakąś reklamę, aby ktoś w ogóle wiedział że taka książka jest na rynku wydawniczym.

Jak sam widzisz jest wiele spraw o których musisz pamiętać i pamiętać łatwo można się w tym chaosie zgubić. Pewnie zauważyłeś, że jest dużo kosztów jednak to i tak dużo tańsze rozwiązanie niż Zlecenie Wydania. Co najmniej o połowę.

Zyski ze sprzedaży w tym systemie możesz mieć duże. Jeżeli dużo czasu poświęcisz swojej książce.

 

Zalety:

  • Koszt książki relatywnie tani.
  • Satysfakcjonujące zyski.
  • Kontrola nad własną publikacją.
  • Możliwości sprawdzenia rzeczywistej ilości sprzedaży książek.

 

Wady:

  • Proces realizacji książki od A do Z.
  • Łatwo o błąd.
  • Poniesienie kosztów na reklamę.
  • Poniesienie kosztów druku książki.

 

Czas realizacji: Brak przybliżonego czasu. Ty decydujesz o premierze publikacji. I zależy od ilości czasu poświęconego na realizacje.

4.1 Na co muszę zwrócić uwagę?

Zaufanie między wydawnictwem, a autorem.
Zaufanie jest bardzo ważnym elementem we współpracy ale czujność to podstawa.
Każdy autor zastanawia się na ile może zaufać wydawcy w celach dystrybucyjnych.
– Skąd mam wiedzieć czy wydawca mówi autorowi prawdę o sprzedanych egzemplarzach?
– Musisz mu zaufać.
Oczywiście istnieje możliwość przeprowadzenia audytu u wydawcy ale to powinna być ostateczna broń autora. Po takim zachowaniu autora wydawca nie będzie chętny współpracować i nie będzie przychylny do dalszej współpracy.

 

Rozliczenia między Wydawcą, a autorem.
Jeżeli liczysz na szybki zysk to się przeliczysz… Najczęstszą praktyką, która jest stosowana przez wydawców jest wypłata co 6 miesięcy, a pierwsza dopiero po roku rozliczeniowym!

 

Marketing/Reklama – Czy jest ważna?
TAK! TAK! TAK!
Bez reklamy książka przejdzie bez echa…
Każda książka powinna mieć swoją reklamę.
Dzięki niej dotrzesz do ludzi, którzy będą zainteresowani Twoją książką.

 

Prawa Autorskie.
– Trzeba pamiętać, że wiele wydawców nalega na przeniesienie praw autorskich na nich, na czas określony w umowie.
– Dlaczego? Z prostego powodu.
Wydawca chce mieć pewność, że będzie wyłącznym dystrybutorem Twojej książki.
Prawami Autorskimi chroni swoje interesy i wydaje się być to logiczne. Natomiast zawsze warto walczyć o swoje i dorzucić swoje Paragrafy do umowy z prawami autorskimi.
– Jakie?
– To wszystko zależy od skonstruowania umowy wydawniczej.
Czego nie robić?
Nigdy nie pozwalaj wydawcy na przeniesienie praw autorskich dożywotnio bądź na czas nieokreślony w umowie. Jeśli wydawca przedstawi Ci takie warunki należy zrezygnować ze współpracy, ponieważ nie jest to korzystne dla autora, a dla wydawcy wręcz przeciwnie. Jeżeli w ten sposób próbuje Cię oszukać/nakłania to możesz być pewny, że oszuka Cię i później…

Share your thoughts